Eksponowane prace Józefa Łukomskiego przez 30 lat wchodziły w skład stałej ekspozycji historycznej zatytułowanej Legnica. „In ictu oculi”. Stanowiły artystyczny komentarz i uzupełnienie generalnej koncepcji wystawy polegającej na poszukiwania egzystencjalnych śladów człowieka. Tym razem uwolnione od dotychczasowego kontekstu pozwalają na obcowanie z przesłaniem nadanym im przez samego artystę. Wystawa gościć będzie we wnętrzach muzeum od 1 lipca do 30 sierpnia.
Poszukiwania własnego stylu artystycznej wypowiedzi zaowocowały w drugiej połowie lat 60. XX wieku cyklem 25 monumentalnych obrazów z tkaniny zatytułowanych Totemy. Tworzywem tych dzieł były sprute i pozszywane lub sklejone ze sobą znoszone stroje ludzi.
W 1969 roku powstał obraz przestrzenny „Requiem” złożony z 20 elementów figuratywnych wykonanych z utwardzonych ubrań. Kompozycję zawieszoną nad taflami luster artysta nazwał „teatrem totalnego milczenia”. W latach siedemdziesiątych Łukomski tworzył z tej samej materii zamknięte w ramy obrazy reliefy składające się na cykle „Epitafia”, „Sarkofagi” oraz obrazy przestrzenne z siedzących lub stojących wyolbrzymionych figur ludzkich zatytułowane „Przemijanie”, „Zbiorowisko”, „Hominem quero”, „Medytacje” i inne. Z tego okresu pochodzi także cykl reliefów ściennych Portrety. W kolejnych latach stworzył grupy figur „Hominem te memento” oraz „Argumentum ad hominem”.
Józef Łukomski przez cały czas brał czynny udział w życiu artystycznym w kraju i na świecie, zarówno w wystawach indywidualnych, jak i zbiorowych. Był laureatem wielu wyróżnień, m.in. nagrody krytyki artystycznej im. Cypriana K. Norwida, którą otrzymał w 1979 roku.
Podsumowując twórczość artysty dr Bożena Kowalska w 1996 roku, napisała:
„Sztuka Łukomskiego nie jest moralitetem ani osądem. Jest filozoficzną zadumą nad losem ludzkim, zadumą pełną tragizmu. Wyrażona przez wizję plastyczną daleką od ekspresjonistycznego krzyku, przez swoją dyskrecję umiaru i dzięki jej skostniałej ciszy skłania do kontemplacji i do refleksji nad sprawami ostatecznymi”.