25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez portal lca.pl.
Administrator danych osobowych
Administratorem danych osobowych jest Przedsiębiorstwo Usług Informatycznych BAJT z siedzibą w Legnicy przy ul. Pomorskiej 56, 59-220 Legnica, wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod numerem NIP 6911626150, REGON 390590290.
Cele przetwarzania danych
- marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
- świadczenie usług drogą elektroniczną
- dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
- wykrywanie botów i nadużyć w usługach
- pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)
Podstawy prawne przetwarzania danych
- marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
- świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
- pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w „Polityce prywatności”
Służyć będzie temu cykl trzech wystaw, które zilustrują trzy najważniejsze epoki w dziejach teatru: we wrześniu historię niemieckiego teatru w Liegnitz (1842-1944), w październiku osiemnaście lat, gdy w sercu miasta działał Teatr Dramatyczny Północnej Grupy Wojsk Armii Radzieckiej (Драматический Театр Северной Группы Войск Советской Армии) oraz w listopadzie br. gdy zaprezentowana zostanie historia i dorobek 40. lat profesjonalnej polskiej sceny dramatycznej w Legnicy (1977-2017).
O ile jednak niemiecka część historii legnickiego teatru została już w dużej mierze rozpoznana i opisana, co stało się przy okazji jubileuszy 160-lecia budynku i 25-lecia działalności polskiego teatru w Legnicy oraz zrealizowanej wówczas sztuki Roberta Urbańskiego “Wschody i Zachody Miasta” w reżyserii Jacka Głomba (2003), a także z okolicznościowej książki historyczno-dokumentacyjnej “Teatr Miasta – Miasto Teatru” w opracowaniu Roberta Urbańskiego, to powojenne dzieje radzieckiego teatru w Legnicy nadal są historią zapoznaną i owianą mrokiem tajemnicy.
Bezsporne jest, że po zdobyciu miasta przez Armię Czerwoną w lutym 1945 roku budynek legnickiego teatru został spustoszony – wywieziono z niego wszystko, co nie było trwale przytwierdzone, a sam obiekt na wiele lat trafił w ręce zdobywców. Już w 1946 roku okupacyjne władze sowieckie sprowadziły jednak do Legnicy zespół aktorski z Leningradu i muzyków z ukraińskiego Charkowa. Tym samym uruchomiły w obiekcie działalność teatralną.
„Radziecki teatr w Legnicy grał przez blisko dwadzieścia lat, zdobywając – mimo ówczesnej sowietofobii – uznanie dla kunsztu wykonawców i realizatorów (jeden dzień w tygodniu przedstawienia mogli też oglądać Polacy i inne narodowości zamieszkujące miasto). Polakom pozostały inicjatywy amatorskie” – opisuje ten okres Robert Urbański w zarysie dziejów legnickiego teatru.
- Mitów i miejskich legend o tym radzieckim okresie w historii teatru jest bez liku. Np. o romansie pierwszego dowódcy Północnej Grupy Wojsk Armii Radzieckiej marszałka Konstantego Rokossowskiego z jedną z aktorek. Wiedzy o tym okresie i dokumentów z nim związanych jednak nie ma. Chcemy to zmienić i rozpoczęliśmy kwerendę w moskiewskim archiwum ministerstwa obrony Federacji Rosyjskiej. Są już pierwsze rezultaty tych poszukiwań: zdjęcia (w tym unikatowe zdjęcie Ludwika Solskiego z zespołem aktorów radzieckiego teatru w Legnicy), plakaty, dokumenty. Wynika z nich m.in., że wśród pracowników radzieckiego teatru byli Polacy, mieszkańcy Legnicy. Nasi rodacy pełnili w nim funkcje administracyjno-pomocnicze. Stąd nasz apel do żyjących jeszcze jego byłych pracowników i ich potomków, a także do widzów, by przeszperali domowe archiwa i pomogli nam w gromadzeniu dokumentów z tej epoki – mówi dyrektor legnickiego teatru Jacek Głomb.
- Wśród dokumentów, które już pozyskaliśmy jest m.in. rozkaz o powołaniu Teatru Dramatycznego Północnej Grupy Wojsk Armii Radzieckiej. Mamy też oryginale plakaty teatralne z tego okresu. W tym do spektaklu „Romeo i Julia” Szekspira z 1946 roku, który wystawiono w Legnicy w innym z zajętych przez czerwonoarmistów obiekcie, który na lata stał się Domem Oficera PGWAR (dziś siedziba kurii biskupiej) – dodaje kierownik literacki teatru Robert Urbański, który gromadzi wszelkie archiwalia i czeka na kolejne (tel. 530 375 252, mail: rurbanski@teatr.legnica.pl).
Wsparcie w poszukiwaniach oraz w upowszechnianiu dokumentów z przeszłości zadeklarowała legnicka Fundacja Historyczna Liegnitz.pl i prowadzony przez nią portal liegnitz.pl.
- Chociaż przedmiotem naszej działalności jest historia miasta do roku 1945 roku, to w tym przypadku postanowiliśmy zrobić wyjątek. Już na przełomie kwietnia i maja uruchomimy na naszym portalu specjalną zakładkę poświęconą dziejom teatru. Zarówno tym niemieckim, które mamy już nieźle udokumentowane m.in. dzięki współpracy z Bundesgruppe Liegnitz w Wuppertalu, ale i tym poświęconym radzieckiej historii tej sceny i dokumentom z tym związanym – deklaruje prezes fundacji Zbigniew Brzeziński.
- Bardzo nam zależy, by do wydarzeń w roku jubileuszu pozyskać jak największą liczbę partnerów. Także dlatego, że historia legnickiego teatru to ważna część burzliwych i zmiennych dziejów miasta. Chodzi i to by wiedzieć i pamiętać, że przed nami byli inni, którzy naznaczyli teatralną historię Legnicy – zaznacza Jacek Głomb.