Szanowny czytelniku

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez portal lca.pl.

Administrator danych osobowych
Administratorem danych osobowych jest Przedsiębiorstwo Usług Informatycznych BAJT z siedzibą w Legnicy przy ul. Pomorskiej 56, 59-220 Legnica, wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod numerem NIP 6911626150, REGON 390590290.

Cele przetwarzania danych
- marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
- świadczenie usług drogą elektroniczną
- dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
- wykrywanie botów i nadużyć w usługach
- pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
- marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
- świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
- pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w „Polityce prywatności



ZGADZAM SIĘ
„Iliada. Wojna” premierowo w teatrze
Autor: Grzegorz Żurawiński (lca.pl) - 2015-03-20 13:05:46
Wojna u bram, antyczny Homer u źródła, współczesny tekst Alessandra Baricco jako tworzywo. W niedzielę 22 marca na legnickiej Scenie Gadzickiego premiera spektaklu w reżyserii Łukasza Kosa.
Udostępnij
Tweetnij
Podziel się
Drukuj
Reklama

Rafał Cieluch - Foto: WO(lca.pl)
Iliada Wojna - Foto: T (lca.pl)
Legnicki spektakl nie będzie kostiumową inscenizacją znaną chociażby z hollywoodzkich filmów, takich jak „Troja” Wolfganga Petersena. Nie będzie też niemożliwą w realizacji próbą przeniesienia na scenę epickiej „Iliady” Homera, w opinii wielu - najpiękniejszym mitem o wojnie i jej antycznych herosach. Będzie jednak podszytym niepokojem pytaniem, czym jest wojna i legenda jej bohaterów dla nas współczesnych Polaków? Jak opowiadać o okropnościach wojny tekstem, który - w jego antycznej wersji - ją sławi?

- Wybraliśmy mocno skrócony, uwspółcześniony, eliminujący archaizmy tekst włoskiego prozaika Alessandra Baricco. U źródeł jest jednak Homer i dzieło, które samo w sobie jest mitem i legendą. Chcieliśmy się z nim zderzyć na oczach widza, co jest o tyle trudne, że „Iliada” nie jest dziełem napisanym dla teatru. W naszym minimalistycznym projekcie scenicznym, w oszczędnej scenografii Pawła Walickiego, postawimy na aktorów, skupimy się na detalach, wyeksponujemy ruch, gest i melodyjność inscenizacji. Chcemy wbudować w nią transowy klimat. Na scenie aktor stanie w swoim monologu sam na sam z publicznością. Twarzą w twarz, by widza wciągnąć w opowieść, a potem go utrzymać i oczarować. Jak u Homera poprzez szczegół chcemy opowiedzieć o całości. Może być zatem tak, jak w performatywnym teatrze antycznym, że każdy kolejny spektakl będzie nieco inny – zauważa reżyser polskiej prapremiery Łukasz Kos.

Ta myśl zainspirowała twórców spektaklu, by być blisko źródła, czyli Homera pieśniarza i opowiadacza. – Dlatego zdecydowana większość muzyki w przedstawieniu wykonywana będzie na żywo przez aktorów. Także w formie śpiewu i wokaliz. Partii nagranych, uzupełniających, będzie co najwyżej dziesięć procent – tłumaczy kompozytor Dominik Strycharski. Nie tylko on poszedł tym tropem. - Sceniczny ruch także nie jest wymyślony i zadany. Będzie rodzajem improwizacji i odzwierciedleniem emocji i osobowości aktora. Stanie się elementem całości przedstawienia, który powstawało w procesie prób – mówi choreografka Magdalena Ptasznik.

W dokonanej przez włoskiego pisarza, autora sztuk teatralnych i eseistę rekonstrukcji homeryckiego eposu o wojnie trojańskiej odrzucone zostały liczne powtórzenia i wszystkie partie, w których występują bogowie ingerujący w przebieg zdarzeń i wpływający na wyniki wojny. - Początkowo usunięcie z tej opowieści postaci bogów wydało mi się absurdalne. Zmieniłem zadanie zaskoczony, że pisarzowi udało zaabsorbować bogów do wnętrza i duszy ludzkich bohaterów opowieści. Także dzięki narracji, która poprowadzona została w pierwszej osobie, co nie tylko ożywia tekst, ale pozwala na opis tych samych zdarzeń z perspektywy różnych bohaterów. W efekcie stali się oni mniej bezosobowi, bardziej pełnokrwiści w swoich decyzjach, działaniach i namiętnościach. Co jest o tyle ważne, że cała opowieść przytaczana jest post factum, z perspektywy zaświatów – dodaje reżyser.

Łukasz Kos - Foto: WO(lca.pl)
„Mówienie i nauczanie, że wojna jest tylko i wyłącznie piekłem, to szkodliwe kłamstwo. Chociaż brzmi to okrutnie, należy pamiętać, że wojna jest piekłem, ale pięknym piekłem. Mężczyźni od zawsze rzucają się w nie, jak ćmy przyciągane morderczym światłem ognia. Nie ma takiego strachu ani odrazy do samych siebie, które byłyby w stanie utrzymać ich z dala od płomieni: bo w nich znajdowali jedyne możliwe wyzwolenie od mroku życia. Dlatego dzisiaj zadaniem prawdziwego pacyfizmu powinno być nie tyle nadmierne demonizowanie wojny, ile uświadomienie sobie, że dopiero wtedy, gdy stać nas będzie na inne piękno, zrezygnujemy z tamtego, które proponowała nam zawsze wojna” – pisał Baricco.

Tym tropem i własnym stwierdzeniem, że „nawet zabawa w wojnę może być źródłem wojny, gdy nagle i zaskoczeni odkrywamy, że przestaje być czymś, co nas już nie dotyczy, bo jest tylko historią. Zwłaszcza w obecnej chwili, gdy jest coraz bliżej i prawie u naszych drzwi” Łukasz Kos uzasadnia wybór tematu i tekstu. - Wojna, ów stan nieuleczalnej choroby ludzkiej, ale i część życia człowieka, ponownie stała się czymś bardzo realnym, co zawisło niemal w powietrzu. To sytuacja, która nie tylko ogniskuje ludzkie emocje i zachowania, zarówno te okropne, jak i te szlachetne, ale też ujawnia instynkt przetrwania, co znalazłem u bohaterów „Iliady” w wersji Baricco – dodaje i objaśnia reżyser, który zadebiutuje na legnickiej scenie.

„Iliada. Wojna” wg „Homera, Iliady” Alessandra Baricco w reżyserii Łukasza Kosa będzie ostatnim z dwunastu przedstawień zrealizowanych w trzyletnim legnickim cyklu Teatru Opowieści. Premiera na Scenie Gadzickiego Teatru im. H. Modrzejewskiej w Legnicy 22 marca 2015 r. o godz. 19.00. Bilet premierowy 50 zł. Uroczysty spektakl na Międzynarodowy Dzień Teatru 27 marca o godz. 17.00. Kolejne przedstawienia 28 i 29 marca o godz. 19.00. Bilet 27 zł (ulgowy 16 zł).

Udostępnij
Tweetnij
Podziel się
Drukuj
Reklama - sponsor działu


Artykuły powiązane
Pozostałe informacje
REKLAMA
REKLAMA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Gazeta LCA.pl

Warning: readdir(): supplied argument is not a valid Directory resource in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 152

Warning: closedir(): supplied argument is not a valid Directory resource in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 157

Warning: rsort() expects parameter 1 to be array, null given in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 159
 

Copyright - 2001- 2024 - Legnica - Grupa portali LCA.pl. Wszystkie prawa zastrzezone. Korzystanie z portalu oznacza akceptacje Zasad korzstania z serwisu
Lca.pl napędzają profesjonalne serwery hostings.pl

T: 0,5s - V: A0.99 - C: 0 - D: 02.26.2024 10:27:40